top of page

MIJN LEERKRACHT, MIJN ROLMODEL!

do 15 mei

|

VLC De Geuzetorre - Oostende

Hoe maak je leerlingen warm voor democratisch engagement? Emilie Vandevelde (KU Leuven) onderzoekt hoe toekomstige leerkrachten voorbereid worden op hun rol als rolmodel én gespreksleider over politieke en maatschappelijke thema’s in de klas. Fred Guldentops brengt praktijk én activisme samen.

MIJN LEERKRACHT, MIJN ROLMODEL!
MIJN LEERKRACHT, MIJN ROLMODEL!

Tijd en locatie

15 mei 2025, 19:30 – 21:30

VLC De Geuzetorre - Oostende, Kazernelaan 1, 8400 Oostende, België

Over het evenement

Reserveren verplicht via link. OSB-VUB leden reserveren aan "ledentarief" van 5€ (vermeld "LID OSB-VUB). Niet-leden 7€

Vermeylenfonds en Willemsfonds genieten eveneens van het ledentarief.


MIJN LEERKRACHT, MIJN ROLMODEL!

Hoe leerlingen democratisch geëngageerd worden door hun leerkrachten

Emilie Vandevelde is doctoraatsonderzoeker aan de KU Leuven en vrijwillig wetenschappelijk medewerker aan de VUB. Ze behaalde een diploma als leerkracht secundair onderwijs en rondde in 2020 haar master Pedagogische Wetenschappen af aan de UGent.

In haar doctoraatsonderzoek focust ze op de ontwikkeling van competenties bij toekomstige leerkrachten om burgerschapsonderwijs een plaats te geven in de klas, binnen één jaar lerarenopleiding. Ze onderzoekt hoe lerarenopleidingen hen voorbereiden op hun dubbele rol: enerzijds als rolmodel, anderzijds als begeleider van expliciete discussies over politieke en maatschappelijke thema’s in de klas. Daarbij brengt ze zowel hun persoonlijke evolutie (zoals politieke interesse, zelfvertrouwen en kennis) als hun professionele vaardigheden (zoals de bereidheid om een open klasklimaat te creëren) in kaart. Het onderzoek bestrijkt negen lerarenopleidingen in Vlaanderen, zowel bachelor- als educatieve masteropleidingen aan de KU Leuven.

Fred Guldentops is master in de sociale geografie (KU Leuven).  Al zijn hele carrière zoekt hij naar hefbomen om sociaal engagement uit te dragen.  Nu vanuit het onderwijs, waar hij zich profileert als democratisch geëngageerd leerkracht en docent.  

Fred stelt vragen als: Hoe breng je gevoelige maatschappelijke thema’s, zoals de genocide in Gaza, aan in de klas? Mag je als leerkracht een standpunt innemen? En hoe doe je dat op een pedagogisch verantwoorde manier?  Naast lesgever is hij actief binnen de burgermaatschappij, met een bijzondere focus op bottom-up-democratie. Hij is uitgever van de podcastreeks ‘Van witte woede tot gele hesjes’ over het functioneren van onze democratie en werkt mee met de vzw Recht op Recht, die gerechtelijke uitspraken toetst aan de grondwet.

Toegang 7€00 of 5€00 voor leden  van het Vermeylen- of Willemsfonds. 

Google Maps is geblokkeerd vanwege je instellingen voor Analytics en functionele cookies.

Deel dit evenement

bottom of page