top of page

Raymonda Verdyck en Freddy Mortier (deMens.nu)

12 Feb 2025

Levensbeschouwelijke vakken: een noodzakelijke pijler in het onderwijs

Recent werd er kritiek geuit op het huidige systeem van levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs. Raymonda Verdyck en Freddy Mortier, voorzitter en erevoorzitter van deMens.nu, reageren hierop en benadrukken het belang van deze vakken. Volgens hen zijn ze essentieel voor de identiteitsvorming van jongeren en dragen ze bij aan een beter begrip van maatschappelijke en ethische vraagstukken.


Levensbeschouwelijke vakken en identiteitsvorming

Verdyck en Mortier stellen dat levensbeschouwelijke vakken jongeren helpen bij het vormen van hun identiteit. Door na te denken over zingeving, ethiek en persoonlijke overtuigingen, ontwikkelen leerlingen een beter begrip van zichzelf en anderen. Dit draagt bij aan hun voorbereiding op het samenleven in een diverse samenleving.


Samenwerking en dialoog tussen levensbeschouwingen

Volgens de auteurs is het idee dat levensbeschouwelijke vakken uitsluitend focussen op één overtuiging onjuist. Ze benadrukken dat er in het huidige systeem al veel aandacht is voor interlevensbeschouwelijke dialoog. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen hun eigen levensbeschouwing verkennen, maar ook andere overtuigingen leren begrijpen. Dit wordt als een belangrijke meerwaarde gezien in een pluralistische samenleving.


Ze wijzen erop dat een vak dat zich enkel richt op levensbeschouwelijke geletterdheid, zoals voorgesteld door critici, niet hetzelfde effect heeft. De persoonlijke betrokkenheid van leerlingen bij de inhoud zou hierdoor verminderen, terwijl de huidige vakken net ruimte laten voor een diepgaandere reflectie.


Praktische uitdagingen en mogelijke oplossingen

Hoewel er uitdagingen zijn, zoals organisatorische moeilijkheden en een tekort aan leerkrachten, pleiten Verdyck en Mortier voor oplossingen binnen het bestaande systeem. Ze verwijzen naar bestaande initiatieven, zoals in het GO!-onderwijs, waar leerkrachten van verschillende levensbeschouwelijke vakken samenwerken in de derde graad.


Belang van het behoud van het huidige systeem

De auteurs stellen dat het afschaffen of drastisch hervormen van de levensbeschouwelijke vakken een gemiste kans zou zijn. In plaats van het systeem te veranderen, pleiten ze ervoor om de bestaande structuren te versterken en praktische problemen aan te pakken. Volgens hen zijn deze vakken essentieel om jongeren te helpen uitgroeien tot kritische en empathische burgers, die bewust omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit.


Lees hieronder het hele opiniestuk.


bottom of page